بسیاری از شرکت های بیمه به خاطر نیاز به نوآوری و محدویت فـناوریهـای فعلی، دست به برنامههای تحولی در هسته مرکزی کسب و کار خود زدهاند. این سرمایهگـذاریهـا به معنی مهیا کردن شرایط اولیه برای حرکت در عصر دیجیتال بوده است که شرکتهای بیمه را قادر ساخته از اسناد دیجیتالی و غیر کاغذی استفاده کنند، دادهها را به صورت آنلاین وارد کرده و از نرم افـزارهای موبایلی استفاده کنند.
صنعت بیمه یکی از صنایعی است که علیرغـم بحرانهای اقتصادی جهانی به وجود آمده، به رشد خود ادامه میدهد و بازدهی بـالایش را حـفظ میکند. بیمه آمادگی تحول را دارد و مـتخصصان پیـشبینی میکنند درصد تحول این صـنعت در ۵ سال آینده با نـرخ تـحول آن در طول ۵۰ سال گذشته برابری کند. پتانسیل ایجاد تحول از یک سمت و برخی عوامل و پیشرانها از سـمت دیگر، تقاضای دیجیتالی شدن این صـنعت را افزایش میدهد.
امروزه مـشتریان تـوقع دارند همان تجربهای کـه در خردهفروشی، بانک و صنعت گردشگری برایشان ایجاد میشود، در بیمه هم داشته باشند. مشتریان تمایل دارند خدمات مـورد نظرشان را در هر زمان، هر مکان و هـر کانال ارتباطی کـه بـرایشان سهولت بیشتری دارد، دریـافت نمایند و روندهای فناوری سرعت تحول بیمه را بیشتر و مقرون به صرفهتر میکنند. تحول بیمه با کمک فناوریهایی که به صورت گسترده توسط افراد جامعه مورد استفاده قـرار مـیگیرد، پذیرش آن را سادهتر خواهد کرد.
هدف بسیاری از برنامههای تحول دیجیتال بهبود تجربه مشتریان به واسطه ارتباط نزدیکتر و مـستقیمتـر با آنها است. بر اساس تحقیق ایوای، مشتریان بیمه در جهان ارزش فوق العاده زیادی برای کیفیت تجربه دیجیتال قائل هستند.
صنعت بیمه برای حفظ درآمد فعلی و ایجاد فرصتهای جدید کسب درآمد به فناوریهای دیجیتال روی آورده اسـت. پلتـفرمهای دیجیتال امکان تقویت ارتباطات و ارائه خدمات جدید به مشتریان را تسهیل میکند. بیمه گر نیز بـا تحلیل داده و اتخاذ مدلهای جدیدِ کاهش ریسک، بهبود بخشبندی بازار و کاهش تقلب، به بینش عـمیقتری دست پیدا میکند. ضمن اینکه هزینههای عملیاتی نیز به واسطه بهبود فـرایندها و تـعاملات داخـل سازمان کاهش می یابد.
اهمیت فناوری های دیجیتال و حرکت به سمت تحول دیجیتال به قـدری اسـت که در سال ۲۰۱۵ بیش از ۳۵ درصد شرکتهـای بیمه روی فناوریهای دیجیتال بـه عنوان بخشی از استراتژی کسب وکار خود سرمایه گذاری کردهاند و ۲۹ درصد نیز به صورت گزینشی در بخشی هایی از کسب وکـار خـود بر این استراتژی تمرکز داشتهاند. بـه طور کلی تحول دیجیتال، تجربه جـذابی بـرای مشتری ایجاد کرده و کارآترین فرآیندهای عملیاتی را استفاده می کند و صدها فرصت برای بهبود کسب وکار بـا اسـتفاده از فناوری های دیجیتال ارائه می دهد. شرکتهای بیمه فـرصت و همچنین نیاز دارند که تغییر عمدهای در روش اداره کسب وکار ایجاد کنند؛ انتخاب امروز تنها بر کسب وکار فعلی تاثیر نمیگذارد، بلکه پایداری درازمدت شرکت را تحت تاثیر قرار میدهد.
حرکت در مسیر بیمهگری باز این امکان را به بیمهگران میدهد که بتوانند از طـریق همکاری با نابیمهگرانی نظیر اپراتورهای تلفن همراه، استارت آپهای حوزههای مختلف از جمله گردشگری، سفر، سلامت و… کانالهای توزیع خود را متنوع کنند و بتوانند با ارائه سرویسهای بیمهای آنلاین به آنها موجبات رشد و توسعه صنعت بیمه را فراهم کنند. تجربهای که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه بـا مـوفقیت مواجه شده است. بدون شک فناوری اطلاعات یکی از مهمترین المانهای حرکت در مسیر بیمهگری باز در صنعت بیمه است و در ایران یکی از چالشهای اساسی این حوزه بهشمار میآید.