لوگوی بیمه حافظ
  • منو
  • خانه
  • جستجو
  • English
  • ورود
پرچم ایران
جستجو
    درباره ما
    بیمه حافظ در یک نگاه
    چارت سازمانی
    جایگاه سازمانی
    کاتالوگ سازمانی
    خدمات الکترونیک
    صدور آنلاین بیمه نامه خودرو
    صدور و تمدید آنلاین بیمه نامه
    ثبت آنلاین الحاقیه افزایش تعهدات
    صدور آنلاین بیمه نامه آتش سوزی
    صدور بیمه نامه آتش سوزی طرح جامع خانوار
    تکمیل فرآیند صدور بیمه نامه آتش سوزی طرح جامع خانوار
    پرداخت اقساط بیمه نامه
    پرداخت اقساط با کد اعلام بدهکار
    پرداخت اقساط با کد ملی
    استعلام نرخ بیمه نامه
    استعلام نرخ بیمه نامه ثالث
    استعلام نرخ بیمه نامه بدنه
    استعلام وضعیت بیمه نامه عمر
    وضعیت سود مشارکت در منافع
    استعلام اندوخته و بازخريد
    استعلام وضعیت و وصول بیمه نامه
    چاپ بیمه نامه ثالث
    سامانه جامع صدور گواهی حمل باربری داخلی
    صدور بیمه نامه اتباع خارجی
    دریافت نرم افزار
    اعلام خسارت درمان
    سامانه اعلام و پیگیری هزینه های درمان
    نرم افزار مخصوص گوشي هاي هوشمند
    اعلام خسارت خودرو
    شبکه فروش و خدمات
    شبکه فروش
    شبکه فروش روی نقشه
    درخواست نمایندگی
    مراکز درمانی طرف قرارداد (کمک رسان ایران)
    روابط عمومی
    اخبار
    تقویم
    گالری ویدئو
    تماس با ما
    ارتباط با ما
    رایانامه info@hafezinsurance.ir
    پیگیری پیام
    پیامک 300045653
    فرم تقاضای استخدام
    پیگیری درخواست استخدام
    گزارشگری و افشای اطلاعات
    پورتال سهامداران
  • درباره ما
  • خدمات الکترونیک
  • دریافت نرم افزار
  • شبکه فروش و خدمات
  • روابط عمومی
  • تماس با ما
  • گزارشگری و افشای اطلاعات
  • پورتال سهامداران
سه شنبه، 26 مهر 1401 ساعت 13:22:25
سه شنبه، 26 مهر 1401 ساعت 13:52:52
مدیریت روابط عمومی
4855
1
0

رئیس هیأت مدیره بیمه حافظ در گفتگو با چابک آنلاین؛

صنعت بیمه جایگاه خود را در زنجیره تامین مالی تبیین نکرده است

محمود دودانگه، متولد سال ۱۳۴۸، اقتصاددان وصاحب نظر در تجارت است، او هم اکنون رئیس هیات مدیره شرکت بیمه حافظ است. او، در سال 84 مشاور برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی بوده و از سال 88 تا 90 به مدت دو سال قائم مقام وزیر و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر بازرگانی بوده است .

صنعت بیمه جایگاه خود را در زنجیره تامین مالی تبیین نکرده است
به گزارش روابط عمومی بیمه حافظ؛ دودانگه، پیش از ورود به صنعت بیمه، درحوزه تجارت و بازرگانی، صنعت خودرو، بانکداری و لجستیک و مدیریت زنجیره های تامین حضور پررنگی داشته و قائم مقام وزیرصنعت، معدن و تجارت در اجرای هدفمندی یارانه ها بوده و سابقه عضویت در هیات عامل صندوق توسعه ملی را نیز درکارنامه کاری خود دارد.
اما ورود وی به صنعت بیمه، به صورت غیرمستقیم از سال 88 به عنوان عضو شورایعالی بیمه بود و از سال 97 هم به عنوان رئیس هیات مدیره شرکت بیمه حافظ در این شرکت بیمه ای حضور دارد.
ازاو کتب و مقالات متعددی در زمینه های اقتصادی، بازرگانی و مدیریت لجستیک و سیستم ها منتشر شده و دراین زمینه صاحب نظراست.
بر همین اساس، چابک آنلاین با رئیس هیات مدیره شرکت بیمه حافظ در خصوص چالش های صنعت بیمه در زمینه معرفی این صنعت به سازمان های دیگر و جایگاه آن در اقتصاد کشور به گفتگو نشسته که از نظر می گذرد:

چابک آنلاین: نمایشگاه بورس، بانک و بیمه هرساله برگزار می‌شود و شرکت های بیمه ای هم در آن حضور می یابند اما به نظر می رسد خروجی جدی برای آنها ندارد،آیا بهتر نیست که شرکت های بیمه ای برای معرفی توانمندی های خود در نمایشگاه‌های صنایع دیگر، شرکت کند؟
دودانگه : آیا صنعت بیمه نقش و جایگاه خود را در اقتصاد کشور پیدا کرده است ؟ خیر.
این نقصی است که وجود دارد و چه باید بکنیم تا صنعت بیمه نقش و جایگاه خود را در اقتصاد پیدا کند؟
طبیعتا به یک نقشه راه لازم است و بیمه مرکزی باید یکسری اقداماتی را انجام دهد، وزارت اقتصاد به عنوان متولی کلان این صنعت ، باید یکسری وظایف را انجام دهد، مجلس ، سندیکای بیمه گران و شرکت‌های بیمه‌ای نیزباید یکسری کارها را انجام دهند.
هراقدامی که در چارچوب این نقشه راه بتواند کمک کند که نقش و جایگاه صنعت بیمه دراقتصاد کشور احیا شود تا اثرگذاری صنعت بیمه هم برای عموم افراد جامعه بهتر شود و ارتقا پیدا کند و ریسک فعالیت های اقتصادی کاهش پیدا کند، اقدامی ارزشمند است.
اگر نمایشگاه بانک و بیمه با این منطق پیش برود که صنعت بیمه را به آحاد جامعه و فعالان اقتصادی معرفی کند، چالش‌های آن مشخص شده و راه‌حل‌های مختلف ارائه و یک گفتمان سازی انجام شود که چگونه می‌شود نقش صنعت بیمه را در اقتصاد کشورارتقا داد و همچنین از فناوری‌های نوین در صنعت بیمه صحبت شود و استارت اپ‌های نوین بیمه‌ای دراین نمایشگاه توسعه داده شود و کمک شود که ضریب نفوذ بیمه در اقتصاد کشور افزایش پیدا کند در این صورت حضور در این نمایشگاه خیلی هم ارزشمند خواهد بود.
اما اگر هدف تنها، یک گردهمایی باشد که افراد درون صنعت با یکدیگربا نگاه‌ غیرحرفه‌ای ارتباط برقرارکنند، مطمئنا برپایی این نمایشگاه اتلاف منابع است و حیف است که صنعت بیمه با این همه پتانسیل و ظرفیتی که دارد و هنوز به رشد لازم نرسیده، به جای تمرکز به آینده و توسعه و استفاده از فناوری و دانش و ارتقای ضریب نفوذ، درگیرموضوعات درونی خود شود.
بنابراین، باید حضور صنعت بیمه در اقتصاد کشور را پررنگ کنیم تا همه این صنعت را به صورت مناسب و فاخر بشناسند و احساس نکنند که بیمه یعنی شخص ثالث و تکمیل درمان و احساس کنند که همه فعالیت‌های اقتصادی و موضوعات خود را می‌توانند به صنعت بیمه بسپارند و با خیالی آسوده به فعالیت خود ادامه دهند.
این است که ارزشمند است.

چابک آنلاین: یکی از مشکلات صنعت بیمه، عدم ارتباط با سازمان‌های دیگر است وهمچنین درهیات دولت، رییس کل بانک مرکزی حضور دارد اما رئیس کل بیمه مرکزی حضور ندارد ، چرا عملکرد صنعت بیمه در ارتباط با سازمان‌های دیگر ضعیف است؟
دودانگه : این صحبت را کاملا تایید می‌کنم .
این هم برمی‌گردد به اینکه صنعت بیمه نتوانسته به درستی نقش و اهمیت خود را در اقتصاد و جامعه تبیین کند و اثر خود دراقتصاد، مسائل اجتماعی و در بین آحاد جامعه نشان دهد.
نظام بانکداری با زندگی روزمره فعالان اقتصادی ارتباط تنگاتنگ و پیوستگی عمیقی دارد و رشد اقتصادی ایجاد نمی‌شود مگر اینکه بانک از آن فعالیت اقتصادی پشتیبانی کند.
چرا رییس کل بانک مرکزی درهیات دولت حضوردارد و چرا جایگاه برگزاری جلسات در بانک مرکزی به عنوان شورای پول و اعتباربالاتر از جایگاه جلسات در شورایعالی بیمه است، زیرا درشورایعالی بیمه معاونان وزیر حضور دارند ولی در شورای پول و اعتبار وزرا حضور دارند.
این نشان دهنده این است که سیاست‌گذاران به بانک و اهمیت و جایگاه آن خیلی بیشتر واقف هستند تا صنعت بیمه.
این نقص را به سیاست گذاران وارد نمی‌دانم و به خود صنعت بیمه وارد می دانم، صنعت بیمه باید این ضرورت را بیشتر نمایان کند که این اتفاق نیفتاده است .
در دنیا بانک و بیمه و بورس در کنار یکدیگر هستند و به صورت یکپارچه عمل می‌کنند،ازجمله بانک و بیمه، بانک اعتباری نمی‌دهد مگراینکه بیمه، آن فرد یا بنگاه را اعتبار سنجی کرده باشد و الان این ارتباط دراقتصاد کشوروجود ندارد.
یکی از مشکلات نظام تامین مالی کشورو اینکه چرا درصدی از تسهیلاتی که داده می‌شود بر نمی‌گردد و دچارمشکل می‌شود به دلیل این است که اعتبارسنجی با کسی که تامین مالی می کند یکجا است.
اگرسه ضلع مشخص شود و کسی که اعتبار می‌خواهد، کسی که اعتبار سنجی می‌کند و کسی که اعتبار را می‌دهد جداگانه باشند بانک دیگر دچار مشکل نمی‌شود و اگر اعتبارگیرنده دچارمشکل شد بانک به سراغ بیمه می رود.
با این فرآیند کسب و کار، بیمه هم رشد کرده و جایگاه خود در اقتصاد را پیدا می‌کند.
این یکی از چالش‌های بزرگ صنعت بیمه است که نتوانسته درزنجیره تامین مالی خود را تبیین و جایگاه خود را پیدا کند و در زنجیره فعالیت‌های اقتصادی هم نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند.
اگر این اتفاق بیافتد، حتما مجلس و دولت از صنعت بیمه نماینده‌ای را مطالبه خواهند کرد چون وجود نماینده صنعت بیمه در دولت خیلی از مسائل و مشکلات خود دولت را حل می‌کند.
اگر ما صنعت بیمه را به معنای واقعی به عنوان شاخص رفاه برای جامعه و شاخص مدیریت ریسک برای اقتصاد قلمداد کنیم آن موقع دولت اگر جلسه‌ای دارد و تصمیم های مهمی می‌گیرد می داند که ریسک آن تصمیم را یک جایی باید پوشش دهد ، پس به سراغ صنعت بیمه می‌آید.
درحال حاضرصنعت بیمه به عنوان یک صنعت غیرپویا به جامعه شناشانده شده و پویایی از این صنعت گرفته شده است، درصورتی که حضور صنعت بیمه درهر رکن تصمیم گیری می‌تواند اثرات و ثمرات بسیار خوبی برای سازمان تصمیم گیرنده داشته باشد و با این حضور هم صنعت بیمه رشد می‌کند و هم شاخص رفاه جامعه توسعه می‌یابد.
چابک آنلاین: درخصوص دخالت سهامداران در پرتفوی شرکت‌های بیمه‌ای، همانطورکه می‌دانید بخش مهمی از پرتفوی شرکت‌های بیمه‌ای از سوی سهامدار عمده تامین می‌شود که بخشی ازاین پرتفوی‌ها بدون کار کارشناسی به شرکت‌های بیمه‌ای داده می‌شود که با خروج این پرتفوی ازشرکت بیمه ، آن شرکت به گونه‌ای دچار چالش می‌شود. راهکار خروج از این وضعیت چیست؟
دودانگه : اگر شرکت بیمه آیین نامه حاکمیت شرکتی را واقعا رعایت کند این مسائل و مشکلات کمتر پیش می‌آید، ولی اینگونه نیست.
یکی از چالش‎هایی که در اقتصاد کشور وجود دارد موضوع مالکیت و مدیریت است.
این موضوع تا اندازه‌ای به نحوه نظارت و مکانیزم‌های نظارتی رگولاتورکه بیمه مرکزی است بر می‌گردد و ساختاری که درشرکت‌ها وجود دارد و همچنین استقلالی که باید داشته باشند و به رقابت مابین شرکت ها هم مرتبط است.
یک چالش جدی در این حوزه در صنعت بیمه وجود دارد، اگر به کارهایی که به شرکت‌‌های بیمه‌ای واگذارمی‌شود و اینکه شرکت‌ها برای گرفتن پرتفوی از چه مکانیزمی استفاده می‌کنند.
درصد قابل توجهی ازاقتصاد کشور دولتی است و اینکه دولت نیازهای بیمه ای خود را چگونه تامین می‌کند؟ علامت سوال‎های جدی وجود دارد، پرتفوی‎ها چطور واگذرا می‌شود؟
نرخ شکنی‌ها چطور اتفاق می‌افتد ؟
وقتی نرخ شکنی‌ها اتفاق می افتد و می‌بینید که گرفتن یک پرتفوی توجیهی ندارد ولی شرکت بیمه پرتفوی را می‌گیرد به این موضوع باید از ابعاد مختلف نگاه کرد و سهامدار باید حد و حدود دخالت خود را بداند، هیات مدیره باید حاکمیت شرکتی را کاملا رعایت و به آن عمل کند.
یعنی هیات مدیره باید اینقدر قوت داشته باشد که بتواند درمورد یک پرتفوی بگوید بله یا خیر و این نیاز به یک استقلال دارد و این استقلال درحال حاضر کمرنگ است.

چابک آنلاین: با نگاهی به دارایی‌های شرکت‌های بیمه‌ای و میزان دارایی‌های آنها، می‌توان به ورود آهسته بیمه‌ها به بنگاه داری پی برد. تاکنون آمار دقیقی از ورود بیمه‌ها به حوزه املاک و مستغلات وجود ندارد. نظر شما در این مورد چیست؟
دودانگه : دراین زمینه باید نگاه تحلیلی تری باید داشته باشیم.
گاهی وزن دارایی‌های فیزیکی در صورت‌های مالی درنظر گرفته می‌شود که این یک نوع تحلیل است و زمانی هم ورود شرکت‌های بیمه وتملک شرکت‌های بیمه‌ای درخصوص دارایی‌های فیزیکی درنظرگرفته می‌شود که این دو شاخص متفاوت است.
به دلیل اینکه میزان تورم در دارایی‌های فیزیکی و املاک نسبت به بقیه دارایی ها بسیار زیاد بوده احساس می کنیم که ورود بیشتری دراین حوزه اتفاق افتاده درصورتیکه اینگونه نبوده.
البته من این موضوع را بررسی نکرده‌ام اما برداشتم اینگونه است که چون تورم املاک خیلی زیاد بوده، وزن آن در صورت‌های مالی بیشتر شده است و این به معنای این نیست که شرکت بیمه به سمت بنگاه داری رفته اند.
درچند سال اخیر وزن املاک بسیاربالا رفته ولی سرمایه گذاری جدیدی صورت نگرفته و تورم باعث شده که توازن بهم بخورد.
ممکن است شرکت‌هایی در زمینه املاک سرمایه گذرای کرده باشند چون به هرحال شرکتی که دارایی نقد دارد منطقی نیست که دارایی نقد خود را نگه دارد وباید آن را به سرمایه‌ای تبدیل کند تا از تورم جا نماند و سعی می‌کنند دارایی خود را حفظ کنند.
البته چون تحلیلی در این زمینه ندارم نمی‌توانم قضاوت دقیقی داشته باشم.



نظرات
ثبت نظر جدید
→
→ →
→ →
→
ارسال نظر
  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین عناوین
درس‌های بحران شرکت بیمه توسعه درس‌های بحران شرکت بیمه توسعه
شرکت بیمه حافظ با افتخار، بیست‌وسومین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گیرد. شرکت بیمه حافظ با افتخار، بیست‌وسومین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گیرد.
آغاز جشنواره فروش بیمه‌نامه های متنوع شرکت بیمه حافظ به مناسبت سالروز تأسیس آغاز جشنواره فروش بیمه‌نامه های متنوع شرکت بیمه حافظ به مناسبت سالروز تأسیس
روندهای کلیدی برای مسئولین حسابرسی داخلی در صنعت بیمه روندهای کلیدی برای مسئولین حسابرسی داخلی در صنعت بیمه
آینده پژوهی فرصت‌ها و چالش‌های احتمالی صنعت بیمه آینده پژوهی فرصت‌ها و چالش‌های احتمالی صنعت بیمه
بررسی حادثه شناور شهراز بررسی حادثه شناور شهراز
انتصاب رئیس اداره حسابداری مالی در شرکت بیمه حافظ انتصاب رئیس اداره حسابداری مالی در شرکت بیمه حافظ
چارچوب مدیریت ریسک شرکتی (ERM) در صنعت بیمه چارچوب مدیریت ریسک شرکتی (ERM) در صنعت بیمه
انتصاب سرپرست مدیریت بیمه‌های درمان در شرکت بیمه حافظ انتصاب سرپرست مدیریت بیمه‌های درمان در شرکت بیمه حافظ
تفاهم نامه طرح نوروزی فرماندهی پلیس راه ماکو و بیمه حافظ تفاهم نامه طرح نوروزی فرماندهی پلیس راه ماکو و بیمه حافظ
ارائه خدمات بیمه‌ای در ایام نوروز در کلیه شعب بیمه حافظ ارائه خدمات بیمه‌ای در ایام نوروز در کلیه شعب بیمه حافظ
سومین مراسم تئاتر ‌‌و موسیقی جشن حافظ با اسپانسری بیمه حافظ پایان یافت سومین مراسم تئاتر ‌‌و موسیقی جشن حافظ با اسپانسری بیمه حافظ پایان یافت
انتصاب معاون مدیر مالی در شرکت بیمه حافظ انتصاب معاون مدیر مالی در شرکت بیمه حافظ
برگزاری جلسه آموزشی پیاده‌سازی سامانه مدیریت ریسک با نحوه شناسایی، تحلیل و ارزشیابی و پاسخ به ریسک در بیمه حافظ برگزاری جلسه آموزشی پیاده‌سازی سامانه مدیریت ریسک با نحوه شناسایی، تحلیل و ارزشیابی و پاسخ به ریسک در بیمه حافظ
تحلیل مقایسه‌ای نظام‌های بیمه‌ای مبتنی بر ساز و کار اشتراک ریسک (مطالعه موردی: بیمه‌های متقابل و تکافلی) تحلیل مقایسه‌ای نظام‌های بیمه‌ای مبتنی بر ساز و کار اشتراک ریسک (مطالعه موردی: بیمه‌های متقابل و تکافلی)
تأثیر نوآوری خدمات بر رضایت مشتریان با نقش میانجی ارزش آفرینی و دانش مشتری در صنعت بیمه تأثیر نوآوری خدمات بر رضایت مشتریان با نقش میانجی ارزش آفرینی و دانش مشتری در صنعت بیمه
به کارگیری استاندارد بین المللی گزارشگری مالی 9، ابزارهای مالی، در صنعت بیمه: چالش‌ها و راهکارها به کارگیری استاندارد بین المللی گزارشگری مالی 9، ابزارهای مالی، در صنعت بیمه: چالش‌ها و راهکارها
مدل‌سازی ریسک‌های بیمه غیرعمر و الزامات سرمایه در شرکت سهامی بیمه ایران: رویکرد کاپولا مدل‌سازی ریسک‌های بیمه غیرعمر و الزامات سرمایه در شرکت سهامی بیمه ایران: رویکرد کاپولا
چهارچوبی برای پیاده‌سازی فناوری اطلاعات سبز در صنعت بیمه چهارچوبی برای پیاده‌سازی فناوری اطلاعات سبز در صنعت بیمه
شاخص‌های ریسک پروفایل ریسک‌های دریایی در راستای بیم‌سنجی ریسک‌های مذکور شاخص‌های ریسک پروفایل ریسک‌های دریایی در راستای بیم‌سنجی ریسک‌های مذکور
انتصاب سرپرست مدیریت بیمه‌های عمر و زندگی در شرکت بیمه حافظ انتصاب سرپرست مدیریت بیمه‌های عمر و زندگی در شرکت بیمه حافظ
انتصاب سرپرست مدیریت بیمه‌های باربری، کشتی و هواپیما در شرکت بیمه حافظ انتصاب سرپرست مدیریت بیمه‌های باربری، کشتی و هواپیما در شرکت بیمه حافظ
شناسایی ابعاد موثر بر بیمه غیرمتمرکز کسب و کارهای حوزه فناوری مالی مبتنی بر زنجیره بلوکی و هوش مصنوعی شناسایی ابعاد موثر بر بیمه غیرمتمرکز کسب و کارهای حوزه فناوری مالی مبتنی بر زنجیره بلوکی و هوش مصنوعی
اطلاعات و صورت‌های مالی 9 ماهه منتهی به 1403/09/30 (حسابرسی نشده) شرکت بیمه حافظ منتشر شد. اطلاعات و صورت‌های مالی 9 ماهه منتهی به 1403/09/30 (حسابرسی نشده) شرکت بیمه حافظ منتشر شد.
راه‌اندازی بخش صدای مشتری در شرکت بیمه حافظ راه‌اندازی بخش صدای مشتری در شرکت بیمه حافظ
برگزاری جلسه مدیران ستادی شرکت بیمه حافظ با مدیران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان و بررسی مسائل در راستای بهبود خدمات رسانی قرارداد فیمابین برگزاری جلسه مدیران ستادی شرکت بیمه حافظ با مدیران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان و بررسی مسائل در راستای بهبود خدمات رسانی قرارداد فیمابین
پیام تبریک مدیر عامل بیمه حافظ به مناسبت روز زن پیام تبریک مدیر عامل بیمه حافظ به مناسبت روز زن
دومین نشست مدیران ستادی و روسای شعب بیمه حافظ در سال 1403 -21و 22 آذرماه – مشهد مقدس دومین نشست مدیران ستادی و روسای شعب بیمه حافظ در سال 1403 -21و 22 آذرماه – مشهد مقدس
برگزاری اولین وبینار متمرکز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ها ، بیمه حافظ و شرکت کمک رسان (SOS) برگزاری اولین وبینار متمرکز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ها ، بیمه حافظ و شرکت کمک رسان (SOS)
انتصاب مدیر امور مشتریان شرکت بیمه حافظ انتصاب مدیر امور مشتریان شرکت بیمه حافظ
شرکت بیمه حافظ با افتخار، بیست‌وسومین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گیرد. شرکت بیمه حافظ با افتخار، بیست‌وسومین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گیرد.
آغاز جشنواره فروش بیمه‌نامه های متنوع شرکت بیمه حافظ به مناسبت سالروز تأسیس آغاز جشنواره فروش بیمه‌نامه های متنوع شرکت بیمه حافظ به مناسبت سالروز تأسیس
درس‌های بحران شرکت بیمه توسعه درس‌های بحران شرکت بیمه توسعه


پیوندها
  • بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران
  • سنهاب
  • پژوهشکده بیمه
  • سندیکای بیمه گران ایران
  • انجمن حرفه ای صنعت بیمه
  • سازمان بورس و اوراق بهادار
  • سازمان منطقه آزاد اروند
  • سازمان منطقه آزاد ارس
  • سازمان منطقه آزاد چابهار
  • اخبار وزارت امور اقتصادی و دارایی
  • سازمان منطقه آزاد انزلی
  • سازمان فرابورس
  • شورای عالی مناطق آزاد
  • سازمان منطقه آزاد قشم
  • سازمان منطقه آزاد ماکو
  • فناوران اطلاعات خبره
  • کارانگر فناوران خبره
زبان ها
  • English
  • العربية
  • Türk
  • русский
.: کلیه حقوق متعلق به بیمه حافظ می باشد.